Претражи овај блог

петак, 24. август 2018.

Opera melodrama vredna gledanja




 Melodramična opera u tri čina od Đakoma Pučinija ,Toska'

 je zasnovana po francuskom pozorišnom delu ,La Toska' od

 Viktoriena Sardua.


 Premijeru imala 14. januara 1900. u rimskom teatru Contanzi, a

 ista bila veliki, nacionalni događaj. Na žalost, kritike nisu bile

 blagonaklone prema ovoj melodramičnoj operi, a kasnije je 

 se to promenilo. Premijeru kod nas imala 10. januar 1914. u 

 Beogradu. Video je iz Veronske arene (kao orkestar i hor), dirigent

 Tulio Boni.



 Radnja se dešava 14. i 15. juna 1800. godine u Rimu.



 1. čin


 Crkvenjak dolazi da sredi crkvu i doneo četkice za slikara 

 Kavaradosija, koji slika Mariju Magdalenu. Dok je slikao 

 Magdalenu, Kavaradosi razmišlja samo o Toski, operskoj

 pevačici koja dolazi danima u crkvu...



 2. čin


 Baron Skarpija večera u svojim odajama i on razmišlja o Toski.

 On će ubrzo otkriti da je ona sa Kavaradosijem...



 3. čin


 Odred vojnika dovodi Kavaradosija, tamničar mu reče da ima

 još jedan sat života i da sveštenik čeka na njegovu poslednju

 ispovest...



 Scenografija je sjajno dočarala radnju i svaki detalj

 savršeno raspoređen. Eva Marton (Toska) odlično nosila glavnu

 rolu žene koja je bila spremna ubiti nekoga zarad svoje ljubavi i

 slobode. U 2. činu prekrasno otpevala ariju ,Vissi d' arte, vissi d' 

 amore' (,Za umetnost i ljubav živeh'), a njoj bi odlično stajala 

 uloga Turandot (tu operu sam opisala na postu https://muaria.blogspot.com/2018/08/ko-je-odgovorio-na-njene-zagonetke.html).


 Đakomo Aragal (Kavaradosi) odličan, pogotovo u duetu sa Evom i

 solo ariji u 3. činu ,E lucevan le stelle' (,I zvezde su sjale'). Gluma

 u finalnoj sceni uverljivo odlična.


 Ingvar Viksel (Skarpija) nije bio dovoljno operski zlokoban (iako

 je dobro pevao) po mom mišljenju. Početna scena u trećem, 

 finalnom činu sa pastirčetom koji peva mi bio nepotreban.


 Opera ozbiljno govori o tragikama mučenja, ubistva i samoubistva

 iz davne prošlosti. I preterano mešanje politike kroz svakodnevni

 život (to se na žalost dešava i danas) je onda i dan danas velika 

 tragika.


 Ova verzija čuvene opere je vredna gledanja zbog više pouka,

 odličnih pevača, muzike i scenografije. 


 Ocena 10
                                            


Нема коментара:

Постави коментар